תוכניות שותפים - שיווק שותפים
תוכניות שותפים הן שיטת עבודה בה בעל עסק (merchant) מתגמל שותפי שיווק (affiliates) בעבור הצלחתם של מאמצי שיווק אותם השקיעו שותפי השיווק. שיטת תשלום זו נקראת גם תיגמול לפי ביצועים (pay for performance), והיא אחרת הדרכים הנפוצות ביותר לביצוע מוניטיזציה לאתר. עבודה עם תוכניות שותפים טומנת בחובה יתרונות לשני הצדדים. מצד אחד הסוחר ממזער את הסיכונים שלו מאחר והוא משלם רק כאשר מאמצי השיווק מצליחים, ומצד שני השותף מקבל בשיטת עבודה זו בדרך כלל תגמול גבוה יותר עבור הצלחתם של מאמצי השיווק שלו.
היתרונות של השיטה
היתרון הגדול בעבודה עם תוכניות שותפים הוא כמובן ההכנסה הנוצרת מתשלום העמלות המועבר מן הסוחר אל שותף השיווק, אך יתרון זה הוא מובן מאליו.
היתרון העיקרי הדוחף אנשים להיכנס לעולם שיווק השותפים הוא העובדה שניתן לפעול בתחום זה גם מבלי לצאת מן הבית כלל. כמות שעות העבודה אותן משקיע שותף השיווק כלל אינה מעניינת את הסוחר, וכך גם המקום הפיזי ממנו הוא פועל או הניסיון שיש לו בתחום השיווק והמכירות. מה שמעניין את הסוחר הוא רק הצלחתו של שותף השיווק, היכול מצידו לבחור מתי, איפה וכמה לעבוד. למעשה, כאשר בונים עסק שיווק שותפים מצליח, העסק ממשיך לעבוד ולהרוויח עבורך כסף גם בזמן השינה שלך...
מבחינת השותף, העבודה מול תוכנית שותפים מאפשרת מכירת מוצרים ללא התעסקות עם גבייה, שירות לקוחות, פיתוח מוצר (והעלויות הכרוכות בפיתוח כזה) או אדמיניסטרציה. השותף רק צריך לשווק את המוצר, בעוד הסוחר מטפל בכל השאר, כך שהשותף נמנע מכאב הראש המתלווה לניהול צוות (שהוא העלות הגדולה ביותר בניהול עסק), מחסנים, משרדים, מלאי וכדומה.
המגוון האדיר של תוכניות שותפים הזמינות לשותף מאפשר בחירה מושכלת של המוצרים או השירותים בהם השותף מאמין, ושבהם יש לו אפשרות למקסם את יכולות השיווק שלו. אם השיווק של מוצר מסוים לא מצליח, השותף פשוט עובר אל מוצר אחר. אין מגבלות גיאוגרפיות, אין עלויות להצטרפות אל תוכניות שותפים חדשה ולא נדרשת בלעדיות מהשותף. העדר מגבלות זה יוצר יכולת ניידות מרבית, מה שגורם לסוחרים להשקיע מאמצים גדולים בשימור השותפים הטובים שלהם.
החסרונות של השיטה
חשוב בכל זאת לזכור כי לא כל התמונה ורודה, ועבודה עם תוכניות שותפים לא מתאימה לכל אחד. הסיבה העיקרית לכך היא שהתשלום בשיטת עבודה זו הינו בעבור הצלחתם של מאמצי שיווק המבוצעים על ידי השותף, ומכאן גם נובעת הבעיה – מה קורה אם מאמצי השיווק של השותף לא עולים יפה? במצב זה השותף לא ירוויח כלל ממאמציו, ואפילו יתכן כי הוא יפסיד כסף אותו השקיע במאמצי השיווק.
ההישג הנדרש מן השותף הינו חסרון משמעותי נוסף. בעוד שיטות מוניטיזציה אחרות דורשות מבעל האתר להניע את הגולשים שלו לפעולה פשוטה (כמו למשל קליק במקרה של תשלום לפי קליק), הרי שתוכניות שותפים דורשות בדרך כלל הישג נדרש הרבה יותר מסובך להשגה, כגון השארת פרטים לצורך יצירת קשר או מכירה בפועל של מוצר.
על מנת להצליח בעולם שיווק השותפים נדרשת ברוב המקרים משמעת עצמית גבוהה. חלקם הגדול של אלו הפועלים בתחום זה עובד מן הבית, ולכן נדרשת מהם משמעת עצמית גבוהה מול הפיתויים הרבים העומדים בפניהם (לראות טלוויזיה, לישון, לאכול או סתם לשחק עם הילדים).
ההבדל בין תוכניות שותפים לבין רשת שותפים
בפני מי שמעוניין לפעול בתחום שיווק השותפים עומדות שתי ברירות עיקריות: עבודה ישירות עם חברות המפעילות תוכנית שותפים עצמאית, או עבודה עם רשתות שותפים המשמשת כמתווכת בין הסוחרים לבין השותפים.
היתרון הגדול בעבודה מול רשת שותפים הוא בכך שהשותף לא צריך להתעסק עם נושאי גביה ומנהלות מול הסוחרים השונים. יתרון נוסף לעבודה מול רשת שותפים הוא בכך שהרשת מרכזת עבור השותף את ההכנסות ממספר גדול של סוחרים, ומעבירה את התשלום אל השותף בצורה מרוכזת, מה שמקטין את העיסוק במנהלות. היתרון האחרון לעבודה עם רשת שותפים הוא בפלטפורמה הטכנולוגית, שהיא בדרך כלל יציבה יותר ואמינה יותר ברשת שותפים ביחס לתוכנית שותפים פרטית.
היתרון הגדול לעבודה מול תוכנית שותפים עצמאית הוא בכל שכל התשלום מועבר ישירות אל השותף בלי גורם מתווך שגוזר לעצמו עמלה בדרך. יתרון נוסף הוא בכך שבמקרים רבים יוקצה לשותף מנהל שותפים (affiliate manager) שיוכל לסייע מאד לשותף לקבל תנאים טובים יותר או כלי שיווק משופרים, המותאמים לצרכי השותף.
מהו שותף-על (Super Affiliate)
חלק קטן מאד מתוך העוסקים בשיווק שותפים מצליחים להגיע למצב בו יש להם הכנסה חודשית גדולה כתוצאה מהצלחת מאמצי השיווק שלהם, ואז נהוג להתייחס אליהם בשם שותפי-על (Super Affiliates). שותפים אלו הינם בדרך כלל אנשי שיווק מקצועיים, שמקום עבודתם הוא עולם שיווק השותפים, ולעיתים קרובות הם יעסיקו קבוצה גדולה של אנשי מקצוע שיסייעו להם לטפל בכל אפיקי השיווק בהם הם עושים שימוש.
צריך לזכור כי להיות שותף-על יכול להיות נהדר מאחר ומדובר באורח חיים של חופש ועצמאות, אך גם עלולה להיות באורח חיים זה חוסר יציבות ותקופות קשות של קשיים וחוסר הצלחה. אך גם עבור העובד השכיר לא תמיד מובטחת היציבות וההצלחה...
רוב האנשים הנכנסים לתחום שיווק השותפים עושים זאת מאחר והם מעוניינים להגיע אל דרגת שותף העל, אך רובם לא יגיעו אל רמה זו, וגם אלו שיגיעו יעשו זאת רק לאחר שישקיעו זמן ועבודה רבה וקשה, יעברו קשיים ומשברים, ויצליחו לשרוד את כולם. אז מה צריך בכדי להיות שותף-על מצליח? שלוש תכונות עיקריות: נחישות, סבלנות ורעב לידע.
אך לא כולם חייבים להיות שותפי-על! גם יצירה של הכנסה חודשית נוספת יציבה יכולה להיות מטרה מכובדת.
תוכניות שותפים נבחרות
eTeacher במסגרת תוכנית השותפים של eTeacher ניתן להפנות תנועה אל אתר החברה, ולהרוויח סכומים של עד 90 דולר על כל תלמיד הנרשם לקורס מקוון ללימוד עברית, אנגלית או |