מוניטיזציה - כיצד הופכים תנועה לכסף
משמעות המילה מוניטיזציה היא "הפיכה לכסף", וזהו אחד האתגרים הגדולים היכולים להפוך את האתר שלך מסתם אתר למקור להכנסה פאסיבית מתמשכת. מצד שני, רבים חושבים שמדובר בקסם או במשהו קל להשגה, ומניסיון של שנים רבות בתחום אני יכול לומר שהמצב אפילו רחוק מכך. הפיכת אתר למנוע המייצר הכנסה פאסיבית היא פעולה קשה ומסובכת הכוללת מחקר, ניסוי וטעייה ואופטימיזציה מתמשכת. בנוסף, אסור לשכוח כי מוניטיזציה היא פעולה אותה ניתן לבצע רק לאחר שהבאנו אל האתר תנועה של גולשים!
מן הצד השני, במידה ומצליחים לבצע את הפעולה בצורה מוצלחת, והמנוע מתחיל לעבוד בצורה עצמאית, אז באמת ניתן ליצור מצב בו האתר שלך מייצר עבורך זרם הכנסות קבוע מבלי שהוא דורש ממך עבודת תחזוקה או השקעה של זמן רב.
מכירת מוצר או שירות
הדרך הבסיסית ביותר בה משתמשים בעלי אתרים על מנת ליצור הכנסה מן האתר שלהם היא מכירה של מוצר או שירות. הבעיה העיקרית בשיטת מוניטיזציה זו היא שכל עוד מדובר במוצר או שירות אותו בעל האתר מספק, אז נדרשת ממך השקעת זמן ועבודה על מנת לספק אותם, ובכך הוא מתרחק מחלום ההכנסה הפאסיבית.
כאשר זמן ועבודה הינם רכיבים הכרחיים ביצירת ההכנסה מן האתר שלך, אז ברגע שלא תהיה השקעה שלהם, ההכנסה מן האתר תעלם. המטרה של יצירת הכנסה פאסיבית היא ליצור מצב בו ההשקעה של הזמן והעבודה הינה אופציונאלית, ובכל מקרה ההשקעה של זמן ועבודה יוצרת זרם של הכנסה מתמשך שאינו תלוי בהשקעת זמן ועבודה נוספים.
מכירת מוצר או שירות שאינם שלך
אם הבעיה העיקרית במכירת מוצר או שירות שלך היא שנדרשת השקעה מתמשכת של זמן ועבודה, אז מודע לא למכור מוצר של מישהו אחר? בצורת עבודה זו אין לך צורך לטפל במוצר עצמו, בשירות לקוחות, בגביה ובשימור לקוחות. מצד שני, בצורת עבודה זו לא כל הרווח הולך אליך, מאחר וחלקו (הגדול בדרך כלל) נשאר אצל בעל המוצר (Merchant). כאן נדרש לבצע בחירה בין רווחים גדולים יותר הכרוכים בעבודה רבה יותר לבין רווחים קטנים יותר שיאפשרו לך להגדיל את כמות הזמן הפנוי העומד לרשותך.
צורת עבודה זו, בה המוצר המשווק על ידך אינו שלך בפועל נקראת שיווק שותפים, והיא שיטת עבודה הצוברת לה אוהדים רבים בשנים האחרונות. בשיטת עבודה זו השותף (בעל האתר) הופך למעשה לזרוע שיווקית של הסוחר (בעל המוצר), והוא הופך לשותף ברווחים ממכירת המוצר. מצד שני, על מנת להיות זרוע שיווקית נדרשת הבנה סבירה בשיווק על מנת להכיר את הכוחות המניעים את הגולשים באתר שלך, בכדי להציע להם מוצרים של סוחרים שונים בצורה שתגרום להם לבצע את הרכישה של אותם מוצרים. צריך לזכור כי השותף מקבל את הכנסתו מהצלחה של מאמצי השיווק שלו – לא על כישלון בהם!
מכירת מדיה באתר
אחת הדרכים הפשוטות ביותר לבצע מוניטיזציה באתר ללא שיידרשו זמן או עבודה לצורך כך היא מכירה של מדיה באתר. הכוונה בכך היא למקם באתר שלך אזורים בהם יופיעו פרסומות מתחלפות, שהתשלום עבורן יהיה לפי מספר החשיפות של הפרסומת או לפי מספר הקליקים עליה. הבעיה העיקרית עם שיטת עבודה זו היא שהיא מתאימה בעיקר לאתרים בהם יש תנועה רבה כגון פורטלים גדולים, אז קיימות רשתות מדיה המוכנות לקנות את היצע הפרסום שלהן.
האמצעי העיקרי הזמין לאתרים בסדר גודל קטן יותר הוא תחום הפרסום מונחה ההקשר הנשלט כמעט בצורה בלעדית על ידי מערכת גוגל אדסנס, אך קיימים בו גם שחקנים נוספים.
היתרון הגדול של שיטת עבודה זו שהיא מתאימה מאד לכל מי שמעוניין ליצור מצב של "שגר ושכח", כלומר, מצב בו בעל האתר ממקם את אזור הפרסום באתר שלו ושוכח ממנו. זו גם הסיבה ששיטה זו היא הפופולארית ביותר אצל העוסקים ביצירת הכנסה פאסיבית.
מכירת לידים
התחום של מכירת לידים הוא אחד התחומים בהם ניתן ליצור הכנסה פאסיבית מתמשכת גבוהה יחסית, ומצד שני לא להגדיל בצורה משמעתית את ההשקעה הנדרשת בזמן ועבודה. הפעולה של מכירת לידים היא מאד פשוטה: ממקמים טופס פשוט ליצירת קשר באתר, ואת הפניות מפנים אל ספקי שירות רלוונטיים לפנייה. היתרון הגדול בשיטת עבודה זו הוא בכך שהיא יכולה להתבצע ישירות מול מקבל הליד, מה שמגדיל את התשלום אותו מקבל בעל האתר. המעקב אחר הלידים יכול להיות מאד פשוט ברגע שכל ליד נשלח גם אל בעל האתר וגם אל מקבל הליד, כך שלא נדרשות מערכות מתוחכמות למעקב.
ניתן לשפר מאד את הרווחיות של מכירת לידים באמצעות הפניית כל ליד לכמה נמענים (כלומר, ללא בלעדיות) מה שאולי מקטין את התשלום מכל מקבל ליד, אך מצד שני מגדיל מאד את התשלום הכולל אותו מקבל בעל האתר. במידה ובוחרים בשיטה זו, חשוב להבהיר למקבלי הליד כי אין הם מקבלים בלעדיות!
את מכירת הלידים לא חייבים לבצע ישירות מול מקבל הליד, וניתן לבצע אותה דרך רשתות שותפים המטפלות בכל נושא הגבייה והמעקב עבורך, אך מצד שני הן לוקחות לעצמן אחוז מסוים מתוך העמלה המשולמת.
הבלטה באינדקס
כמעט בכל אתר קיימת אפשרות לבנות אינדקס של בעלי מקצוע או עסקים הרלוונטיים לתחום העיסוק של האתר. ברגע שבאתר קיים אינדקס עסקים, אז באופן אוטומטי נפתחת האפשרות להבליט עסק מסוים בתוך האינדקס תמורת תשלום. בדרך כלל התשלום בצורה זו נעשה עבור תקופה מוגדרת מראש, מה שהופך את ההכנסה מהבלטה כזו להכנסה פאסיבית קלאסית.
בניית רשימת דיוור
בעלי אתרים רבים מאד מסתמכים כיום על מוניטיזציה של רשימות דיוור לצורך יצירת הכנסה פאסיבית. בכדי ליצור הכנסה זו צריך קודם כל ליצור רשימת דיוור של גולשים המתעניינים בתחום העיסוק של האתר שלך, ואז לדוור אל הרשימה הזו מידע איכותית בנושא האתר ובנוסף גם הצעות ומוצרים של מפרסמים. עסקים רבים יהיו מוכנים לשלם כסף רב תמורת הזכות להיות מוזכרים בדיוור שלך, במיוחד אם רשימת הדיוור שלך הינה גדולה או ממוקדת (או שתיהן).
במקביל, חשוב לזכור כי שיווק בדואר אלקטרוני נועד גם בכדי להחזיר גולשים שביקרו בעבר באתר שלך לביקור נוסף, ולכן מדובר גם בשיטת הבאת תנועה לאתר.
יצירת מוצר אלקטרוני
במידה ויש לך מומחיות מיוחדת בתחום העיסוק של האתר שלך, או שעצם קיום האתר יצר אצל הגולשים תחושה כי יש בידך ידע ייחודי, אז יתכן כי יצירת מוצר אלקטרוני הוא כיוון מעניין לבחינה. הכוונה במוצר אלקטרוני היא לקורס או ספר המועברים דרך האינטרנט אל הגולש. היתרון הגדול של אלה הוא שניתן להקליט את הקורס מראש, או לכתוב את הספר מראש, וליהנות מן ההכנסות מהם לאורך זמן צורה פאסיבית.
מכירת קישורים
אחת הדרכים המעניינות ליצירת הכנסה מתמשכת מן האתר היא באמצעות מכירת קישורים. מדוע שמישהו יהיה מעוניין לרכוש ממך קישורים? ובכן, השחקנים העיקריים בתחום רכישת הקישורים הן חברות קידום אתרים המנסות לקדם את האתרים של לקוחותיהן למקומות הראשונים בתוצאות החיפוש. אחד המדדים העיקריים בהם משתמשים מנועי החיפוש בעת קביעת הדירוג של אתר מסוים בתוצאות החיפוש הוא כמות ואיכות הקישורים המצביעים אליו מאתרים אחרים. ככל שיש יותר קישורים המצביעים אל אתר מסוים, וככל שהאתרים המצביעים אליו הם איכותיים יותר, כך יעלו סיכויי האתר להופיע גבוה בתוצאות החיפוש.
של עובדה זו מנסות חברות קידום אתרים רבות להשיג קישורים עבור לקוחותיהן באמצעות רכישת קישורים, מה שיכול להפוך להכנסה חודשית נאה עבורך.
תוכן שיווקי
חברות רבות יהיו מוכנות לשלם לך תמורת הכנסת מאמר שיווקי אל האתר שלך, לעיתים במסווה של תוכן רגיל. בצורה זו הן מקבלות "ביקורות" חיוביות על המוצרים או השירותים שלהן, וגם מקבלות במקביל גם קישורים איכותיים אל אתרן. בדרך כלל יבקשו ממך החברות להכניס תוכן אותו הן הכינו מראש.
לעיתים יתכן כי חברות מסחריות יהיו מוכנות לשלם לך תמורת "סיקור" של המוצר או השירות שלהן, כאשר התשלום יכול להיות בכסף או בקבלת מוצרים שלהן ללא תשלום. שיטת עבודה זו נקראת "תשלום לפי סיקור" (Pay Per Review), והיא מקובלת מאד בחו"ל, אך פחות מקובלת בארץ.
דף פרסום באתר
אחד הדברים אותם שוכחים בעלי אתרים רבים לעשות הוא לבנות באתר שלהם דף המפרט את אפשרויות הפרסום באתר. דף זה אמור לספר על האתר באופן כללי, על אפשרויות הפרסום באתר ולאפשר פניה אל בעל האתר, תוך ציון כי מדובר בפניה של מתעניין בפרסום. בכדי להגדיל עוד יותר את הסיכוי לסגירת עסקה, כדאי להכין מראש מדיה קיט (Media Kit), הכולל שוב את המידע הכללי על האתר, ובנוסף גם סטטיסטיקות לגבי האתר, הדמוגרפיה של הגולשים, אפשרויות הפרסום באתר ולעיתים אף את תעריפי הפרסום.
השכרה של האתר
לעיתים תיפתח בפניך אפשרות להשכיר את הדומיין שלך, חלק מן האתר או את האתר כולו. אפשרות זו נוצרת כאשר לגוף עסקי כלשהו יש עניין בבניית אתר בתחום מסוים, אך אין לו את הזמן או המשאבים ליצור אתר חדש מן היסוד, במיוחד אם האתר שלך כבר קיים, עדכני, ויש בו תנועה איכותית. כדאי לזכור אפשרות זו במקרה של פניה אליך של גוף גדול, מאחר ובדרך כלל האפשרות כלל לא תעלה על דעתו של הפונה אליך במידה והרעיון לא יועלה על ידך.