PPC - קידום ממומן - תשלום לפי קליק

פרסום בשיטת תשלום לפי קליק (Pay Per Click או בראשי תיבות PPC) הינו שיטת פרסום בה המפרסם משלם רק בעבור לחיצה על הפרסומת או המודעה שלו. שיטת פרסום זו נהוגה במספר רב של אתרים, כשהידועים שבהם הם מנוע החיפוש גוגל המפעיל את מערכת גוגל אדוורדס הפועלת בעיקר בשיטת עבודה זו, ואתר FaceBook המפעיל גם הוא מערכת פרסום בתשלום לפי קליק.

צריך לזכור כי עבודת PPC דורשת השקעת זמן לא מבוטלת, ונדרשת עבודה רבה עד שניתן לאפשר למסע פרסום לפעול בלי השגחה, ולכן לדעתי שיטת פרסום זה מקשה על יצירת הכנסה פאסיבית אמיתית.

תשלום רק עבור קליק

היתרון הגדול עבור המפרסם בשיטת התשלום לפי קליק הוא בכך שבמידה והגולש נחשף למודעה של המפרסם, אך לא לחץ עליה, אז אין המפרסם משלם בעבור החשיפה של המודעה כלל. למעשה מדובר בשיטת פרסום המבוססת על תוצאות, כאשר הקליק הוא התוצאה הרצויה.

עם זאת, מדובר כאן במדידה של תוצאה מאד בסיסית (קליק), והדרך מן הקליק ועד ההמרה של הגולש ללקוח הינה ארוכה מאד. מסיבה זו התשלום אותו מוכנים מפרסמים לשלם בעבור קליק הוא נמוך משמעותית מן המחיר אותו הם מוכנים לשלם בעבור המרה כפי שנהוג למשל בשיטת התשלום לפי המרה (CPA).

גמישות בפרסום

יתרון נוסף לשיטת התשלום לפי קליק הוא בכך שהיא מאפשרת השגת תוצאות בצורה מהירה ביותר (לעיתים אפילו תוך דקות!) ואין צורך להמתין זמן ארוך כמו בשיטות כגון קידום אתרים. עובדה זו מאפשר למפרסם מספר יתרונות משמעותיים:

היתרונות הללו נוצרו מאחר והגורם העיקרי בפרסום לפי קליק הוא הכסף, ולכן למי שיש כסף יש גמישות רבה בשימוש בפרסום מבוסס קליקים. יתרונות אלו הופכים את שיטת הפרסום לפי קליק למתאימה גם עבור אתרים ועסקים חדשים לחלוטין.

הבעייתיות של קלות השימוש בשיטה

בכדי להביא תנועה באמצעות פרסום לפי קליק לא נדרש כמעט שום דבר מעבר לכסף, מה שמאפשר לכל בעל אתר שברשותו תקציב ליצור תנועה אל האתר שלו תוך זמן קצר ובמאמץ קטן יחסית. קלות השימוש בשיטה זו גורמת לבעלי אתרים רבים לבחור בדרך זו כדרך המרכזית להבאת תנועה לאתרם. דווקא הקלות של השיטה הוא גם עקב אכילס שלה, מאחר ולמעשה כל אחד יכול לפרסם בדרך זו, מה שגורם בסופו של דבר לרוויה של מפרסמים, המתחרים ביניהם באגרסיביות על מילות המפתח ה-"טובות" או על אזורי הפרסום ה-"טובים", מה שמעלה את המחיר אותו הם נדרשים לשלם עבור כל קליק.

שמירה על עלויות סבירות

התחרות הגדולה על מילות המפתח "הטובות" גורמת לכך שהפרסום בתשלום לפי קליק הוא שיטת פרסום מצוינת כל עוד שומרים על עלויות תנועה סבירות ביחס להכנסות שהתנועה יוצרת, אך העלייה המתמדת במחירי הקליקים יוצרת לעיתים קרבות יותר ויותר מצבים בהם ההכנסה הנוצרת מן התנועה היא נמוכה מן העלות של התנועה, כך שבפועל נוצר הפסד כספי. משווקים רבים מתחילים את דרכם בעולם השיווק דווקא עם שיטת פרסום זו, אך מאחר ודרוש ידע וניסיון בכדי להפוך את ההשקעה בפרסום זה לרווחי, רבים גם מפסידים כסף רב במהלך ניסיונותיהם הראשונים, מתאכזבים מן התוצאות, ולבסוף זונחים את התחום לחלוטין.

ברצוני לומר כי לדעתי הפרסום לפי קליק אינו מתאים לכל משווק, ולכן איני ממליץ למשווקים המתחילים את דרכם בתחום להתחיל את פעילותם בהוצאת כסף רב.

תוצאות לטווח הקצר

כאשר מבצעים פרסום בשיטת PPC ניתן לקבל תוצאות בזמן קצר, אפילו בצורה מיידית. עם זאת, צריך לזכור כי מן הצד השני, ברגע שמפסיקים לשלם עבור הקליקים, התנועה נעלמת ברגע אחד. מסיבה זו שיטת התשלום לפי קליק יוצרת תלות או "התמכרות" של בעל האתר לקליקים, והוא עלול להזניח צורות הבאת תנועה אחרות והתמסר ל-PPC. ומה קורה אם יום אחד סוגרים לו את חשבון הפרסום? כאן לפתע מוצא את עצמו בעל האתר ללא תנועה וללא שום גיבוי זמין!

מערכות פרסום מרכזיות בתשלום לפי קליק

גוגל אדוורדס גוגל אדוורדס