שיווק ברשתות חברתיות - Social Media Marketing

הגולש הממוצע בשנים האחרונות מבלה זמן רב יותר ויותר באתרים המבוססים על יצירת קהילה וחיבור חברתי בין גולשים, הידועים גם בשם רשתות חברתיות. מאחר והגולש מבלה באתרים אלו זמן רב, אז בשנים האחרונות הפכו הרשתות החברתיות לזירה תחרותית בה מנסים גופים עסקיים שונים להציג את המסר השיווקי שלהם בפני הגולש. פעילות זו קיבלה את השם שיווק ברשתות חברתיות (Social Media Marketing), או לעיתים ניהול נוכחות ברשתות חברתיות.

  שיווק ברשתות חברתיות או קידום אתרים?

אחת הטעויות שאני נתקל בהן באחרונה יותר ויותר היא של משווקים המחליטים לוותר לגמרי על בניית אתר, ומרכזים את כל מאמציהם בשיווק ברשתות החברתיות. הראיה שלי את הנושא היא כי שיווק ברשתות חברתיות הוא מאמץ משלים למאמץ קידום האתר, כאשר שניהם ביחד יוצרים אפקט משותף.

 

גולש אקטיבי לעומת גולש פאסיבי

אחד ההבדלים החשובים בין גולשים הנמצאים באתרי הרשתות החברתיות לבין הגולשים הנמצאים במנועי החיפוש, כגון גוגל לדוגמא, הוא בהלך הרוח של הגולש.

גולש המבצע חיפוש במנוע חיפוש מצפה לקבל תשובות לשאלה אותה הוא הציג למנוע, ולכן הוא פתוח גם להצעות שיווקיות שיוצגו לו במסגרת התשובות האפשריות, ולכן הוא מוגדר בעולם השיווק בתור גולש הנמצא במצב רכון קדימה (Lean Forward), כלומר מדובר בגולש פרו-אקטיבי הנמצא בחיפוש פעיל.

מן הצד השני, גולש הנמצא באתר מסוג רשת חברתית אינו נמצא בדרך כלל בחיפוש פעיל, ולכן הוא פחות פתוח למסרים שיווקיים המופנים אליו, מאחר ולאלה רמת רלוונטיות נמוכה אל פעילותו הנוכחית, ולכן הוא מוגדר בעולם השיווק בתור גולש הנמצא במצב שעון לאחור (Lean Backward), כלומר מדובר בגולש פאסיבי שאינו מחפש מוצר או שירות מסוים.

שיווק מערכות יחסים – Relationship Marketing

המטרה העיקרית של ביצוע שיווק ברשתות חברתיות היא לא ליצור מכירה או הכנסה מידית, אלא ליצור "חברים" לעסק שלך, או למעשה ליצור מערכת יחסים עם הגולשים והלקוחות שלך. מסיבה זו רבים מתייחסים כיום לשיווק ברשתות חברתיות כאל שיווק מערכות יחסים (או באנגלית Relationship Marketing).

שיטות השיווק הרגילות אליהן התרגלנו בעולם שלפני מהפך הרשתות החברתיות, שכללו יצירת סיסמאות מתוחכמות, באנרים מרשימים או ג'ינגלים קליטים, איבדו הרבה מכוחן במציאות החדשה. ברשתות החברתיות דווקא הדברים הפחות מלוטשים, היותר אישיים (או אנושיים), הם אלו שיכולים ליצור לך את הקשר האישי עם הגולשים ולבנות איתם מערכת יחסים.

שירות לקוחות

אחד האלמנטים החשובים ביותר במערכת יחסים עם גולש הוא הנגישות הנוצרת כתוצאה מנוכחות ברשת החברתית. הגולש יכול בכל רגע להיכנס לדף שלך ולהגיב, לשאול שאלה או לספר על אירוע שקרה לו, מה שיוצר תחושה של קשר בלתי אמצעי בין הגולש לבין העסק או המותג שלך. אולם נושא זה עלול להפוך גם לחרב פיפיות במידה והגולש לא מקבל את המענה לו הוא מצפה ממך, מה שעלול ליצור דווקא את התוצאה ההפוכה.

גולשים רבים גילו כי דף הפייסבוק של עסק הוא מקום מצויין ליצור פומביות לטענות שלהם כלפי בית העסק, ובתי העסק המעוניינים להרגיע את הגולש המתלונן בכדי להקטין את הנזק הנגרם להם, מוכנים ללכת לקראת הלקוח בצורה משמעותית יותר משהיו עושים זאת בפניה ישירה. שירות לקוחות איכותי ברשתות החברתיות יכול לעיתים להפוך לקוח לא מרוצה ללקוח מרוצה, שגם יתן פומביות למהפך ברמת שביעות רצונו.

עלויות נמוכות

פעילות שיווק ברשתות חברתיות מתאפיינת בדרך כלל בעלויות נמוכות יחסית, מאחר והעלות העיקרית (ולעיתים קרובות היחידה) היא הזמן של המשווק. על מנת לבצע שיווק בסיסי כל מה שנדרש הוא פשוט להיות נחמד או מעניין, והרשת עושה כבר את השאר. מסיבה זו מתאים השיווק ברשתות החברתיות לעסקים בכל הגדלים ובכל התקציבים, כולל העסקים הקטנים ביותר.

מן הצד השני, העלות העיקרית של שיווק חברתי הוא הזמן, ולכן שיווק כזה אינו מתאים למי שמעוניין ליצור לעצמו הכנסה פאסיבית אמתית, מאחר וההשקעה הנדרשת הינה גם רבה אך גם מתמשכת.

מן הצד השני, ניתן לבצע פעילות שיווק ברשתות חברתיות שתתאפיין בעלויות גבוהות, כגון בעת ארגון תחרויות עם פרסים יקרים, בניית מתחם פייסבוק גראפי ומושקע באופן מיוחד, פעילויות off-line (מחוץ לרשת), ועוד.

שימור ובניית מוניטין

לא כל העיסוק בנושאי שיווק ברשתות חברתיות מתמקד בהבאת תנועה או לקוחות אל האתר שלך. גם לנושא שימור ובניית המוניטין של האתר שלך נגיעה ישירה לתחום זה.

ניתן להתייחס אל רשתות חברתיות כאל שדה קוצים שבו כל אש עלולה להתפשט בצורה מהירה מאד עד שכל השדה יעלה באש. באותה צורה פועלות הרשתות החברתיות, העלולות להפוך אדם אחד שאינו מרוצה מן המוצר או השירות שלך לקבוצה קולנית של אנשים היוצרים פגיעה אנושה במוניטין שלך (כפי שכבר הזכרנו בנושא שירות הלקוחות).

מסיבה זו מאד חשוב מצד אחד לבצע ניטור קבוע של השיח המתנהל סביב המותג שלך ברשת, בכדי לזהות בעיות וקולות שליליים בזמן לפני שהם הופכים לשריפה אותה קשה יהיה לכבות. במקביל חשוב להזין ולשפר את תפיסת המותג שלכם ברשת באמצעות פעילות חיובית אקטיבית שמטרתה לרתום כמה שניתן גולשים ליצירת שיח חיובי סביב המותג שלך.

Facebook Facebook